Berenjacht

25 september 2016 - Clearwater, Canada

Vandaag een wat langere reisdag van Jasper naar Clearwater. Met alle bezoekjes en tochten zo'n 450 kilometer.
Als eerste hebben we (of ik, er zit 1 uur tijdsverschil tussen Jasper en de grens met British Columbia, sommigen hebben dan een jetlag) de Overlander Falls bezocht. Een mooie waterval met helder blauw water. Hierna de Rearguard Falls, de sterke zalmen zijn in staat om tot zover inlands te zwemmen om te paaien. Slechts enkelen lukt dit. Dit was wederom een mooie brede trapsgewijs vallende waterval.
En toen het hoogtepunt van de dag. Een beren safari op de Blue River. Men zegt dat de kans vrij groot is dat je een beer ziet,maar garanderen niks. Je gaat 1 uur lang met een boot het meer op, en dan turen tot je er een ziet. Wij troffen het meteen, al na 2 minuten zagen we een grizzly beer. Het was wel jammer we niet heel dichtbij konden komen omdat het water te ondiep was. Je kon duidelijk zien dat deze groter is dan de zwarte beren die we hebben gezien. We hebben de grizzly op zo'n 50 meter afstand gezien. Hierna hebben we nog 2 zwarte beren gezien. Hier konden we tot op zo'n 10 meter komen. De beren gingen gewoon hun eigen gang, rustig verder zoekend naar voedsel. Bij de grizzly kon men de leeftijd moeilijk schatten. De zwarte beren waren een vrouwtje van 3 jaar en 9 maanden en het mannetje 5 jaar en 9 maanden. Alle beren worden in de 2e helft van januari geboren, vandaar de 9 maanden. Dit was een geweldige ervaring om de beren van zo dichtbij te kunnen zien.
Als laatste hebben we nog 3 watervallen in Wells Gray bezocht. Als eerste de Spahat Falls. Een enorme diepe kloof waar het water in een diep gat valt. Als je bij de kloof staat voel je jezelf erg klein. De tweede was de Dawson Falls, ook wel de kleine Niagara Falls genoemd. En inderdaad lijkt hij daar erg op. Een enorm geweld zo'n brede waterval, vooral als je er echt naast staat. Als laatste vandaag de Helmcken Falls. Een hoge waterval die een enorm gat heeft uitgesleten in de vulkaan laag, die eeuwen geleden is ontstaan. Vanavond heerlijk gegeten. Mooi plekje buiten aan het water.
Vandaag dus weinig hike kilometers gemaakt maar wel een bijzondere berenjacht gedaan. De secretaresse zal proberen vandaag alle foto's erop te zetten maar het hangt ervan hoe zwaar haar oogleden zijn. Bij deze ook nog een felicitatie aan jarige tante Elleke.

1. Brigitte Sins:
    26 september 2016
    Haha een jetlag . Diana toch!!!!!!!!
    Je ogen kunnen ook gewoon moe zijn van al het prachtige wat jullie zien
  2. Suus:
    26 september 2016
    Jeetje, wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt afgelopen dagen! Wat gaaf zeg dat jullie zoveel dieren hebben gespot!
  3. Lisette:
    26 september 2016
    Hè hè de voetjes ff rust! Ik krijg soms plaatsvervangende zere voeten van al dat hiken van jullie :P