Grizzlybeer

24 september 2018 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Tsja jullie zullen wel denken, het houdt maar niet, dat denken wij ook. We waren vanochtend goed 20 kilometer onderweg en toen zagen we 3 auto's langs de kant van de weg staan. Altijd interessant met wildlife. Er bleek een mannetjes Grizzly bij zijn prooi (hert)te liggen. Nadat we van een man zijn verrekijker mochten lenen, waren we toch wel blij dat er in ieder geval een riviertje tussen beide zat. Hij was echt enorm groot.
Ondertussen stopte er een vrouw met de waarschuwing dat er achter ons een moeder Grizzly met haar 2 jongen aankwam. Gelukkig stond onze auto er tussen. Deze 3 kwamen op ongeveer 10 meter afstand voorbij gelopen en staken net na de auto de weg over om zich tegoed te doen aan de nodige bessen. Volgens de locals had de moeder geluk dat het mannetje meer interesse in zijn karkas had, anders had hij zeker de jongen gedood. Deze waren 2,5 jaar oud en worden na de winterslaap door moeders verstoten. Deze waren bijna net zo groot als moeder, maar aanzienlijk kleiner dan het mannetje.
Het gezin ging flink tekeer in de bossen op ca 15 meter bij ons vandaan. Wij konden goed foto's nemen en filmen omdat onze auto tussen ons en beren in stond. Er kwamen echter steeds meer auto's en mensen kijken die nietsvermoedend op soms minder dan 5 meter van de beren liepen, erg dom en zeer riskant.
Boven het mannetje zat ook nog een bald eagle, op restjes te wachten, dit zat er voorlopig niet in want het mannetje was en is niet van plan om zijn karkas af te staan. Toen we vanmiddag terug kwamen zat hij er nog steeds, bij zijn karkas.
Er stonden mensen met professionele camera's die volgen locals foto's maken voor de verkoop, zo werd ons steeds duidelijker ondermeer ook door de locals, hoe zeldzaam deze gebeurtenis was. Er waren locals bij die in 30 jaar tijd geen Grizzly hadden gezien, en wij 4 binnen 2 minuten.
We hebben ongeveer 2 uur dit schouwspel mogen aankijken totdat er Rangers kwamen die iedereen wegstuurden.
Na deze plezante onderbreking zijn we naar Yellowstone gegaan. Hier hebben we de Lower en Upper Falls bekeken. Ook dit was weer een fantastisch uitzicht op de enorm diepe Canyon. Op hoogte (3000 meter) hadden we sneeuw. Het is 's ochtends -6. De eerste dagen werd het 's middags nog boven de 20 graden, vandaag echter niet warmer dan 8 graden. Na nog een uitzichtpunt te hebben gedaan ( 180 meter hoogteverschil op 600 meter lopen🤪) zijn we weer huiswaarts gegaan waar we nog een paar foto's en filmpjes van de Grizzly hebben gemaakt.
Wederom een enerverende dag.
Tot morgen.

1. Sandrina:
    26 september 2018
    Bofkontjes en wat is het daar Mooi!!!
  2. Dverwijs:
    26 september 2018
    Prachtige foto’s!! Fijne vakantie verder!
  3. Matty:
    26 september 2018
    Geweldige foto’s!!! En wat hebben jullie geluk met het wild en dat allemaal op 1 dag . Super!